کد خبر: ۱۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
بررسی خودروهای زیر 60 میلیون؛

دنا پلاس بخریم یا تندر 90 پلاس؟

قدرت خرید مردم با توجه به افزایش قیمت‌ها و تنش‎ها در بازار کاهش یافته و همین امر باعث می‌شود تا مردم به سوی خودروهای زیر 50 تا 60 میلیون روی بیاورند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خودروهای زیر 60 میلیون همواره به دلیل اینکه درصد زیادی از مردم را شامل می‎شود، یکی از داغ‌ترین ها است. در این سگمنت، خودروهای چینی و ایرانی وجود دارند و بسیاری از مشتریان خرید خودروهای ایرانی را به چینی‌ها ترجیح می‌دهند.

دو خودرو موجود برای خریداران این سگمنت از خودروها، تندر 90 پلاس و دنا پلاس است. اما سوال اینجا است که کدامیک را باید از میان این دو انتخاب کرد؟

تندر 90 پلاس
این خودرو در بسیاری از بازارها با نام تجاری داچیا عرضه می‌شود اما در ایران پس از مدت‌ها تفکر و سبک سنگین کردن، سرانجام نام تندر 90 را بر روی این خودرو گذاشته شد. شرکت رنو-داچیا در سال 2012 به تولید نسل اول این خودرو پایان داد و نسل دوم را عرضه کرد که نسخه فیس لیفت بود و در ایران به نام تندر 90 پلاس نام گذاری شد. البته همچنان در ایران نسل اول در حال تولید است. این خودرو دارای بازار بسیار خوبی در کشور است.

ظاهر این خودرو طرفداران چندانی ندارد. با یک نگاه به این خودرو می‌توان فهمید که طراحی آن مربوط به قبل از سال 2012 است. اما نسخه فیس لیفت این خودرو تغییرات کوچکی در جهت بهبود چهره داشته است که از جمله آن‌ها، تغییر جلو پنجره و شکل سپر جلو و همچنین اضافه شدن یک لبه در قسمت صندوق عقب است. یکی دیگر از نکات قابل توجه ارتفاع این خودرو است که برای یک سدان چندان جالب نیست و بسیار مرتفع است.

با نشستن درون این خودرو متوجه خواهیم شد که اتاق نسل جدید مخصوصا داشبورد، به شدت شبیه به مدل ساندرو است. اتاق این خودرو از حالت یک نواخت خود کمی خارج شده است و مانند ساندرو، کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان و پخش CD با پورت AUX و USB و بلوتوث نیز به تندر پلاس اضافه شده است.

این خودرو دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و دارای قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتون متر  است. برای این خودرو جعبه دنده 4 سرعت اتوماتیک یا 5 سرعت دستی در نظر گرفته شده و پیشرانه این خودرو قدرتمند  و دارای شتاب قابل قبولی است.

از نظر مصرف سوخت، این خودرو به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر 8.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند و دارای استاندارد یورو 4 است.

امکانات رفاهی: ترمز ضد قفل ABS چهار كاناله بهراه EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده و ترمز عقب كاسه اي -  چراغ داخل صندوق عقب - چراغ ترمز سوم - جلو پنجره جديد - تغيير در طرح سپر جلو و عقب - طرح جديد چراغ هاي جلو و عقب - طرح جديد چراغ مه شكن جلو - شبرنگ و قلاب يدك كش مخفي سپر عقب - داشبورد دو رنگ جديد - كنسول مياني - طرح جديد صفحه آمپر - رودري هاي هماهنگ با داشبورد - دكمه درب بازكن درب صندوق عقب - زه هاي همرنگ بدنه - دستگيره جديد درب ها و همرنگ بدنه - طاقچه جديد عقب - آيينه هاي جانبي جديد همرنگ بدنه - بكارگيري قطعات كرومي در بالاي جلو پنجره و درب صندوق عقب.










دنا پلاس
دنا پلاس نسخه فیس لیفت دنا است که توسط شرکت ایران خودرو بر روی پلتفرم خودرو سمند ساخته شد. نسل اول این خودرو به دلیل قیمت نسبتا کم و امکانات خوبش، با فروش نسبتا خوبی مواجه شد و به همین دلیل ایران خودرو اقدام به ساخت نسل دوم آن کرد.

نسخه فیس لیفت که دنا پلاس نام دارد از نظر ظاهری بسیار بهبود بخشیده شده است و ایرادهای ظاهری نسل اول در آن برطرف شده و سعی شده تا خودرویی لوکس تر به نظر برسد. اضافه شدن چراغ روشنایی در روز، چراغ‌های عقب LED، تغییر خطوط روی بدنه و کمی از طراحی ظاهری از جمله تغییرات ظاهری این خودرو بوده است. همچنین جلو پنجره این خودرو نسبت به نسل اول بزرگ تر شده تا مدرن تر به نظر برسد.

کابین این خودرو از نظر طراحی، امکانات و کیفیت مواد به کار رفته یکی از بهترین خودروهای تولید داخل است. طراحی صفحه کیلومتر (که البته شباهت زیادی به خودروهای هیوندای دارد)، فرمان، چوب کار شده در داشبورد و دکمه‌های روی فرمان به اتاق ظاهری مدرن و شکیل داده است. اتاق این خودرو بی صدا  و از صندلی‌های راحتی نیز برخوردار است.

پیشرانه این خودرو یک موتور 1.6 لیتری و دارای 113 اسب بخار قدرت و همچنین 155 نیوتون متر گشتاور است. سواری و هندلینگ این خودرو به نسبت خوب به نظر می رسد و به راننده حس خوبی در حین رانندگی منتقل می‌کند.

این خودرو به صورت ترکیبی دارای مصرف سوخت 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر و استاندارد آلایندگی یورو 4 است.

امکانات: ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي - داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي)- فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل - فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل - تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب - چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين - طرح جديد آينه‏ هاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع - سيستم كنترل بخار بنزين - شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده).








جمع بندی
تندر 90 پلاس و دنا پلاس دارای قیمت‌های تقریبا یکسان و بین 50 تا 60 میلیون قیمت دارند.

تندر 90 پلاس دارای سواری نرم، هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس و سواری نرم است. از طرف دیگر دنا پلاس دارای مزایای رقابتی زیادی مانند ظاهر مدرن، اتاق زیبا، امکانات رفاهی بیشتر و مصرف سوخت کمتر است.

به نظر می‌رسد که اگر کسی قصد انتخاب بین این دو خودرو را داشته باشد، دنا پلاس گزینه منطقی‌تری برای انتخاب است.


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار